Alla inlägg under september 2010

Av Anna - 26 september 2010 10:39

   Dagen idag började, inte helt oväntat kanske, med ett pass hos korna. Veto var med som vanligt, han växlar mellan att vara hos mej när jag mjölkar, kolla in kalvar och äta diverse sväljbara saker som han hittar lite varstans.

Idag hade han oxå ett grisöra som han jonglerade runt med   .

När korna var klara hämtade jag de andra två hundarna och så tog vi en morgonpromanad över gärdena. Det är lyxigt nu när det finns stubbåkrar att knalla runt på.

Tyvärr är vädret inte det bästa idag, iofs uppehåll men kall blåst och helgrått på himlen. Hade nog tänkt och ta en långprommis med bara Pyton, men vi får se hur det blir med det. Jag är inte helt bra från förkylningar och det känns lite "vågat" att ge sej ut i blåsten då.


Igår var det hemmapremiär för "vårt" damlag i handboll. Dottern var med och försvarade de röd/vit randiga färgerna. Det slutade med vinst för VHF över Örebro med 24 - 15. Och riktigt bra spel !! Så himla gött, fyra poäng på de två första matcherna.


Vet inte riktigt vad jag ska hitta på nu men en stor mugg varmt kaffe och lite bokläsning (i min nya bok "Från valp till stjärn") tror jag är en passande sysselsättning medan jag bestämmer mej, eller vad tycker ni.


Senare idag/kväll ska jag iaf sätta mej med vår hönsklubbs tidning när jag nu äntligen fått in allt material...............den behöver komma iväg till kassören och genom honom till tryckeriet snarast möjligt.


Förrsesten så vet vi nu oxå varför Hjortwinn inte varit synlig sen i mitten av sommaren, sambon hittade honom när han tröskade ett havregärde för ett tag sen, så här ser han ut idag (känsliga läsare varnas)



  



Av Anna - 24 september 2010 21:22


Jahapp det blev pressning och plastning idag oxå. Det gick bra och det har ju varit ett kanonhöstväder, vi hade dryga 18 grader mitt på dagen.

Hundarna var med bort till andra gården där vi jobbade idag, Fiasko och Pyton brukar vara med när jag plastar och strosa runt på gärdet. Ofta finns det ju en massa sorkhål så här års som brukar kunna hålla dem sysselsatta.  Pyton ligger iofs gärna vid mina fötter oxå en stund.

Tänkte prova idag om det gick att ha alla tre med lösa, men se det funkade inte med lite bc, han började valla husse i traktorn som åker fram och tillbaka med buntar, snacka om livsfarligt nöje. Så han fick faktiskt ligga i bilen under tiden.

När vi plastat klart fick han komma ut och springa av sej på det stora nyklippta gärdet och jösses vad de sprang. Satte mej ner och drack en mugg kaffe mitt på gärdet och bara umgicks med älsklingarna.

Fiasko började ulka och så.............spydde han upp en hel sorkfamilj tror jag. Så han hade iaf hittat nåt att roa sej med när vi andra jobbade. De är så goa de små liven.

Några foton från gårdagen.

  

  

Vackert på gärdet

  

Snacka om full fart

 

Kolla in den lille farliga bc'n

   

Inga fötter i marken

   


Gosingarna idag framför dagens jobb

   


Nu börjar det visst åska så jag ska stänga ner modemet så det inte smäller sönder.

Natti natti    


Av Anna - 23 september 2010 15:30

Detta är vad jag ägnat min eftermiddag åt.

31 st blev det och nu ligger det ungefär lika mycket gräs till slaget som antagligen ska pressas & plastas i morgon.

  

  

  


Av Anna - 22 september 2010 14:33

Jobbigt att vara på aktiveringsträff :) Idag har temat varit "Friskvård", vi började med uppvärmning i skogen, och sen har vi gjort olika övningar som ökar hundens kroppsmedvetenhet och som får den att använda många olika muskler. Vi avslutade med lite enkla massageövningar. Och så fika till mattar och hussar avslutningsvis.

Av Anna - 20 september 2010 23:21

Först ett kort från idag på kossor som gillar att se bra   

  


Idag gick Veto och jag ut i kossehagen och umgicks med korna. Jag försöker göra det med honom för att han ska vänja sej vid att ta det lugnt även om det finns lösa kor i närheten. Så kommer jag att fortsätta jobba med honom och låta honom mogna lugnt och i sin egen takt. Som belöning för att han varit lugn får han fösa lite på nån snäll kossa.

Koncentrera sej kan han verkligen   

  

  

  


Nu till rubriken, på em idag hittade jag detta foto objekt.

  

  

Det var t.o.m två stycken Amiral fjärilar. Det är en av de vackraste fjärilar jag vet.

  

Av Anna - 19 september 2010 21:57

Igår var vi uppe i Hallsberg för att hejja på "vårt" handbollsdamlag (med äldsta dottern). Det var säsongsseriepremiär, det slutade med vinst med ett mål, så GÖTT för tjejerna !!


Idag har jag varit i Veto's uppfödare Lena's fårhage nästan hela dan. Det blev ett spontan litet miniläger för Tonedovalpköpare denna helgen. Det var flera stycken som ville ta en hösttur med sina husvagnar och husbilar och de sammanstrålade då här på Vadstena BK för att kunna träna hund tillsammans.

Vilken härlig kennelfamilj man kommit in i :)


Några foton från dagen

  

   


Veto och hans bror Vic

   

   


Kvällshimmel

   


Ha det gott alla och sköt om er

    

Av Anna - 17 september 2010 21:49

Ja som rubriken lyder så har jag nog fått detta med berikning lite på hjärnen. Men iofs, varför inte göra vad man kan för att djuren ska ha det så naturligt det går.

Igår eftermiddag gick hundarna och jag till ett gärde där jag vet det bor mycket sork. Jag ställde mej bara rakt upp och ner och lät hundarna leta, spåra, snosa och gräva en bra stund. Vet inte om jag inbillar mej, men de verkade faktiskt väldigt tillfreds när vi sen knallade hemåt.

Idag tänket jag då att det va hönsens tur, de går numera tyvärr instängda i sin hönsgård och inte fritt i trädgården som annars ibland. Detta dels pga rovdjurstrycket men oxå för att de började gå och lägga ägg lite varstans, och det ville jag inte.

Så jag tog helt enkelt räfsan och fyllde en skottkärra med gräsklipp och fallfrukt, som grädde på moset hällde jag sen på en hink med blandad spannmål. Detta tippade jag sen in i hönsgården och det blev populärt kan jag lova   

    


Under tiden jag höll på med detta busade hundarna i trädgården.

  


"Jag vill så gärna busa med den gamla lilla svarta men han är så himla vass så jag törs inte riktigt"

  


Två fina bilder på "valpen" som verkligen inte ser ut som en valp längre, han har blivit så himla vacker Veto. Och jag får så mycket beröm för honom av alla vi träffar, nästan alla utbrister "men kan verkligen en bc-valp/unghund vara så här lugn, trevlig och sansad, och så social" Det värmer mitt stolta mattehjärta   .

Tack än en gång världens bästa Lena   för att jag fick förtroendet att köpa en Tonedosare. Det ÄR en ära !

  

  


Nu i helgen håller vi alla tummar och tår för Millis och Tonedo's Powerfull Dusty som är i Danmark och representerar Sverige i Nordiska mästerskapen i spår, det var ju de som blev Svenska Mästare i spår för ett par helger sen.


Av Anna - 16 september 2010 12:17

  Igår var Eva med Kenszo och jag med Veto på "Hundaktivering" igen på Klubbarp. Gårdagens tema var "Berikning".

Det man oftast förknippar ordet berikning med är väl djurparkernas ansträngningar för att djuren i parken ska få utlopp för sina naturliga beteende. Tex lägga in ett stort stycke kött till rovdjuren så de får bita och slita ordentligt.

Så det vi gjorde igår var att få tänka till över hundars naturliga beteenden och sen prova på saker där vi kan låta våra fyrbeningar få använda dessa.

Ex vis så hade Therese "preparerat" en stor ruta i skogen med allehanda ätbara saker, tex hela råa ägg, äpplebitar, morotsslantar, mjukostklickar på träd etc etc. Vi fick sedan gå in i denna ruta med våra hundar, alla på en gång, och låta dem undersöka grejerna utan styrning från husse/matte. det nosades, sniffades, smakade och slickade så det stod härliga till och lyckan var total för Veto när han hittade ett ägg och faktiskt fick slafsa i sej hela alldeles själv :)

Därefter fick vi jobba lite två och två och klura ut saker man kan hitta på med hundara så de får kroppslig berikning, tex klättra, krypa under, hoppa över, gräva. Och så förståss låta vår hundar göra detta.

Sen skulle vi två och två igen koppla ihop dessa två "övningar", alltså berika både kroppsligt och "ätbart" ex lägga godisar undar rötter/mossa = gräva fram "mat", lägga godis på en sten = klättra efter mat osv osv.

Sen sista övningen bestod av att vi alla tog med nån grej som luktade av våra hundar och la dessa inom en cirkel på gräsplanen, sen fick alla hunda strosa runt bland dessa och insupa alla goa nya lukter.

Sen blev vi mattar och hussar berikade med jättegott fika   


Alltså denna klubben, oftast med Therese i spetsen, är fantastiska på att göra aktiviteter som är roliga och så himla nyttiga för både två och fyrbenta, dessutom är de SÅ uppdaterade vad gäller hundträning, man kunde ju önska att alla andra klubbar oxå kommit åtminstone halvvägs............................


  


Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards