Direktlänk till inlägg 20 december 2010

Förstörd bc ?

Av Anna - 20 december 2010 11:11

  

Jag har just insett att jag håller på att förstöra min bc som vallhund   


Satt nämligen och surfade runt på lite olika vallningssidor och hittade följande info/råd

"Väljer man att umgås ofta med sin border collie, har man mycket mer att stå i för att göra den till en vallhund."

och på ett annat ställe

"Med detta sagt, menar jag inte att alla som vill hålla på med vallning skall låta sina hundar bo för sig själva! Däremot tycker jag att var och en skall tänka efter hur man kommunicerar med en vallhund. Risken är stor att man umgås för ivrigt med den och därmed t ex spolierar rasens mjukhet och gör den till synes hård istället."

och så en till

"Godis behövs inte för vardagsträningen av en Border Collie. Om hunden ser upp till dig som ledare är din uppskattning belöning nog för den. Och i vallningsträningen ska godis ö h t inte förekomma."

 

 

Igår jobbade han på bra i köket iaf ;), vi tränade på klossen med kanonresultat, han rör sej helt rätt själv, vi tränade oxå på stadga i sitt och ligg och startade oxå upp med ståträning.

Detta med omvänt lockande är verkligen något han snappat till fullo och då vet han exakt vad som gäller för belöningsutdelning    

I lagården när jag mjölkar tränar vi lite kalvfösning på mittgången med stanna och "nu räcker det". Det går jättebra, Veto är väldigt arbetssugen men oxå väldigt lätt att kalla tillbaka till "viloläge". Han söker oxå väldigt gärna balanspunkt, så jag ser verkligen fram emot att kunna sätta igång med träningen på större ytor på allvar om ett tag.

Så vi kör väl på på vårt sätt och jag tror/hoppas han kommer bli en bra jobbar/tränings/tävlingskompis trots att vi umgås ca 90% av dygnet, sover i samma säng och att han belönas ,med både godis, lek och kamp     

 

 

 
 
Anne Sofie

Anne Sofie

20 december 2010 12:29

Usch om jag vore hund hade jag inte velat bo hos denna människa.

http://eifoszan.wordpress.com

 
Ingen bild

Inga-Maj

20 december 2010 12:46

Så här tänker de som endast ser hundens värde som ett arbetsredskap el som en tävlingsmaskin där det viktigaste är att själv stå på prispallen. Alla ser inte sin hund som en kär familjemedlem, men de missar ngt! En trofast vän..
Fortsätt du som du gör, umgås, lek o belöna. Du kommer att få en fantastisk vän som kommer att skänka dig mkt glädje den tid ni får ha tillsammans...Kramar

 
Ingen bild

Inga-Maj

20 december 2010 13:03

Ett tillägg: Om du visste Anna, under den tid jag varit med i bruks- o vallhundklubben, hur många hundar som tas bort el lämnas tillbaks för att de inte lyckas med dom...Det är ett stort antal. För mig är det obegripligt!!

 
Eva G

Eva G

20 december 2010 14:23

"Risken är stor att man umgås för ivrigt med den och därmed t ex spolierar rasens mjukhet och gör den till synes hård istället." Vad gör man när man umgås med sin hund då!!???
Sen: "Om hunden ser upp till dig som ledare är din uppskattning belöning nog för den". Uj uj uj, snacka om konstig, stenåldersuppfattning om "will-to-please" hundar. Jag får ståpäls!
Herreminje, tur du kan det här med kritiskt tänkande/läsande när man läser råd och info!

Är helt övertygad om att håller på att träna upp en alldeles förträfflig arbetskamrat pga den du är och det sätt du jobbar på !

http://goto.glocalnet.net/susenborg

 
Kajsa & Bruno

Kajsa & Bruno

20 december 2010 14:23

Ja tänk vad mycket som står skrivet i alla dessa böcker....
Sunt förnuft brukar man komma längst med i alla fall.

Kajsa & Bruno

http://www.vardagstassar.blogg.se

 
Cissi

Cissi

20 december 2010 21:45

Tur du är som jag och sållar det du läser efter sunt "bonnförstånd" :-)
Och sedan tränar som du själv vill - helt klart med lysande resultat vad det låter som!!
Hejar på och ser fram emot att få se er både i arbete och på tävlingsbanan framöver :-)

http://www.tripora.se

 
Ingen bild

asta

22 december 2010 06:25

Gissar att skriften är från stenåldern?...

 
Ingen bild

Agneta Damberg

13 januari 2011 13:22

Synd bara att folk kanske tror på det här. Jag vet ju när jag var nybörjare, då ändrade man så fort man läste eller hörde ngt nytt....

 
Marika Söreskog

Marika Söreskog

14 januari 2011 23:05

Helt klart att det finns fortfarande människor som inte förstår att dom INTE ska ha levande varelser som hobby. Blir förbannad när jag läser denna inställning till våra familjemedlemmar.
Men det är ju helt uppenbart att dessa människor är misslyckade personer :) med den förvridna verklighet. Låter som gamla jakt gubbar...den nya generationen jägare har sina hundar i sängen för att få bättre realtioner med sina hundar...!!

Roligt att se dig och Veto....han är hel cool och lycklig till tusen, kul att se era framsteg på film och live..!

http://marmichels.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 augusti 2015 09:59


Knott fyllde två år nu den 5augusti. Tror banne mej att nåt ramlade på plats i lilla flattefnatt hjärna exakt den dagen. Han är mera följ och uppmärksam i träningen - lyssnar och försöker göra rätt mkt mera koncentrerat. Han är liiiite mindre...

Av Anna - 17 juni 2015 14:41

Av Anna - 12 juni 2015 09:11

Idag plastas ensilagebuntar. Ett fack i plansilon är fullt :) det är alltid fint när vinterfodret börjar fyllas på. ...

Av Anna - 30 mars 2015 10:17


Förra lördagen va min rallylydnadsinstruktörsexamination (världens längsta ord? :) ) Den gick bra och jag blev godkänd! Har några kompletteringar kvar att skicka in parallellt med kursen jag ska ha och så behöver Veto och jag ett gk resultat i forts...

Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards