Alla inlägg den 10 december 2011

Av Anna - 10 december 2011 22:10


Hur många är det egentligen som har sin målbild för olika "moment" klar för sej??

Menar då både vardagsgrejer och tävlingsmoment.

Jobbade ju en del med detta på Tävlingslydnad DeLuxe kursen jag gick i våras/somras, men skrev nästan inte ner nån konkret målbild, utan hade det mest i huvet, och då flyter det gärna lite åt alla hål ;) iaf för mej :)


Alltså, alla som tänker tävla strävar väl efter tior MEN det finns ju lite olika varianter på utföranden som faktiskt kan ge högsta betyg =) 

Ta en sån "enkel" sak som en ingång (Tack Helene L för att du väckte tanken ;)).

Vill jag att hunden ska vända i luften och komma i rätt pos.?? Eller vill jag att hunden ska "stampa" i framfötterna på rätt ställe och sen göra en rumpsväng??

Jag menar båda dessa varianter kan ju ge tior om man får dem tillräckligt snygga =) Eller hur??

Men inlärningsmässigt blir det ju rätt olika.


Så idag satte jag mej ner och började plita ner "moment" i en fin lila bok ;), dess målbild och sen träningsplan och kriterieplan för att nå till målbilden.

Sen vet jag naturligtvis att jag kan få komma att ändra lite under resans gång, för det gäller ju att jobba med hundens naturliga rörelsemönster och förutsättningar och inte mot =)


Dessa hann jag idag:

Linförighet/fritt följ, tandvisning, ingångar och så vårt stora BLÄÄÄÄÄÄ, eyande av bilar...........(men när man spaltat upp det och fått ner det i smådelar känns t.o.m det övervinnligt =) )


Kommer fortsätta med detta för många fler "moment", jag tycker att det är så himla kul och lärorikt att fnula ut enklaste rakaste vägen till målet för mej OCH min hund =) självklart ibland med tips och råd från duktiga vänner =)


Jag gillar verkligen att vara metodlös ;)

 

Presentation


Denna bloggen handlar om mej, mina fyrbeningar och livet på landet :)

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards